شاید تازگیا استارتاپی رو راه اندازی کردین و به دنبال سرمایه گذار می گردین یا شاید سعی دارین رئیس تون رو واسه انجام پروژه ای قانع کنین یا اصلا می خواید نظر و توجه شخص خاصی رو جلب کنین؛ در هر صورت باید فن بیان قوی داشته باشین. فن بیان قوی یه قدم بلند در راه رسیدن به هدفه. به چه دلیل؟ چون با فن بیان قویه که می تونین توجه افراد رو جلب و اونا رو مشتاق به شنیدن کنین. جلب توجه و حواسِ بقیه، مهم ترین وسیله واسه شنیده شدن و مورد توجه قرار گرفتنه. خوشبختانه تحقیقات زیادی درباره نحوه ی کارکرد مغز آدم و چگونگی جلب کردن توجه اون هست. «بن پار» (Ben Parr) نویسنده و سرمایه داریه که درباره رابطه فن بیان و جلب توجه بقیه مطالعه و با کارشناسان زیادی گفت وگو کرده، در آخر به ۷ راه حل اصلی دست پیدا کرده. دراینجا با این ۷ راه آشنا شده و می بینین که چیجوری فن بیان قوی داشته باشیم.

۱. احساسات مخاطب خود رو بیدار کنین

چیجوری فن بیان قوی داشته باشیم؛ ۷ راه علمی واسه جلب توجه بقیه  آموزشی

احساسات ما و ارتباطی که با محیط دور و بر خود برقرار می کنیم، نقش مهمی در تصمیم گیری و جلب شدن توجه مون داره. واسه اینکه توجه و نظر مخاطب خود رو جلب کنین باید سعی کنین احساسات اونو بیدار کنین و اونو تحت اثر قرار بدین. یکی از روشای اصلی بیدار کردن احساسات افراد صدا زدن اونا با نام کوچیک شونه. وقتی فردی رو با نام کوچکش صدا می کنین خیلی اونو تحت اثر قرار میدید.

سعی کنین احساساتِ دیگرِ مخاطب رو هم تحت اثر قرار بدین. اگه دوست دارین با فن بیان خود تأثیرگذار باشین، باید بدونین که مخاطب شما در چه شرایطی قرار داره. مثلا شاید تعجب کنین ولی وقتی افراد در فضای گرم قرار دارن یا نوشیدنی داغی مثل چای یا قهوه در دست دارن، هیجان بیشتری در اونا شکل میگیره و با احتمال بیشتری طرف مقابل رو فردی پرانرژی و گرم و صمیمی می بینن، در حالی که اگه نوشیدنی که در دستان شماس یخ و سرد باشه، شاید اتفاقات محیطی دوروبَر خود رو با هیجان کمتری پیگیری می کنین. پس هیچ وقت از اثر محیط غافل نشید چون حتی اگه فن بیان خوبی داشته باشین ولی در جای مناسب یا زمان مناسبی قرار نداشته باشین نمی تونین اون طور که باید و شاید توجه مخاطب خود رو جلب کنین.

۲. بستر ذهنی مناسب بسازین

مغز آدم اطلاعات دریافتی رو طبق چارچوبای ذهنی خود طبقه بندی و بررسی می کنه. یعنی با توجه به بستر و زمینه ای که هر فرد تو ذهن داره، نسبت به داده های جدید واکنشای متفاوتی داره. گذشته ما، تجربه ها، نظام زیستی، انتظارات فرهنگی، علایق، نظرات و ایجاد وخوی ما در برگشت دادن داده های جدید و یافتن رابطه ای بین اونا تأثیرگذاره. پس واسه جلب توجه مخاطب و قوی شدن فن بیان باید بسترسازی مناسبی واسه اون بکنین. وقتی مخاطب رو بشناسین و از پیش زمینه های ذهنی اون باخبر باشین، نتیجه صحبت خود رو به سمتی می برین که واسه اون آشناتره و درک بهتری از مطلب پیدا می کنه یا مثلا با توجه به این ویژگی ذهنی می تونین متناسب با هدف خود بسترسازی کنین و به مخاطب خود در رسیدن به نتیجه مورد نظرتون کمک کنین. در تحقیقی که «الیزابت لفتس» (Elizabeth Loftus) و «جون پالمر» (John Palmer)، دو تن از استادان دانشگاه واشنگتن انجام دادن مشخص شد که بسترسازی ذهنی واسه مخاطب در استدلال و نتیجه گیری اون بسیار مهمه. در این تحقیق به افراد ویدیوئی از یک تصادف نشون دادن و از اونا خواستن سرعت و ضرر احتمالی رو محاسبه کنن. این سؤال با استفاده از کلمات متفاوتی واسه دو گروه مطرح شد. «فکر می کنین سرعت خودروها وقتی به هم برخورد کردن چقدر بوده؟» و «فکر می کنین سرعت خودروها وقتی همدیگه رو داغان کردن چقدر بوده؟» نتیجه نشون داد واژهای مختلفی که واسه تصادف استفاده شده بود نقش زیادی در فکر و استدلال افراد داشت. گروهی که با واژه «برخورد کردن» مورد سوال هستش بودن، محاسبه کمتری واسه سرعت و ضرر در نظر داشتن اما گروه دیگر شدت ضرر و سرعت رو بالاتر سبک و سنگین کرده بودن. کلمات متفاوت باعث تشکیل بسترها و پیش زمینه های ذهنی متفاوتی در افراد شده بود. اگه می خواید موقع صحبت تأثیرگذار باشین باید با بسترسازی ناب، ذهن مخاطب رو به همون جایی ببرین که مطلوب شماس. با این کار فن بیان قوی تری دارین و می تونین تأثیرگذارتر باشین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری فرهنگ مشتری مداری رو در سازمان مون بسازیم؟

۳. غیرمنتظره باشین

چیجوری فن بیان قوی داشته باشیم؛ ۷ راه علمی واسه جلب توجه بقیه  آموزشی

می خواید بدونین که چیجوری خوب صحبت کنین؟ در جواب این سوال باید گقت اول غیر منتظره به نظر برسین. اگه می خواید با فن بیان قوی مخاطب رو تحت اثر قرار بدین باید بتونین به موقع اونو غافلگیر کنین. مغز ما تمایل زیادی به حفظ روند رابطه با موارد آشنا داره. یعنی وقتی با چیزی آشنا هستیم، راحت تر اونو قبول می کنیم و بی دردسر اونو قبول می کنیم، اما وقتی حرف غیرمنتظره ای یهو تموم حواس و تمرکز ما به سمتش جلب می شه و با چالشی رو به رو خواهیم شد که به توجه و دقت بیشتری احتیاج داره. پس سعی کنین بعضی وقتا بقیه رو غافلگیر کنین، غیرمنتظره باشین و در زندگی روند یکنواخت و ساده ای رو در پیش نگیرید. از تغییر کردن، نظر دور و بریا و قضاوتای اونا نهراسید. البته انتخاب با شماس و پروراندن این ویژگی تا حد زیادی به ایجاد وخو و ویژگیای اخلاقی شما وابسته.

۴. اشتیاق و علاقه بسازین

چیجوری فن بیان قوی داشته باشیم؛ ۷ راه علمی واسه جلب توجه بقیه  آموزشی

داشتن فن بیان قوی، نیازمند شناخت روش هاییه که اشتیاق و علاقه مخاطب رو بیدار کنه. واسه این منظور باید سعی کنین از چیزی حرف بزنین که واسه اون پاداش داخلی و بیرونی به همراه داشته باشه. فرض کنین رئیس شرکتی هستین و واسه تشویق به کارمندان خود هدیه و بُن تخفیف خرید تقدیم می کنین؛ به این پاداش، پاداش بیرونی میگن. پاداشی که اونو خوشحال می کنه و منافعی واسه اون به دنبال داره. اما اگه حق کار کردن در یک پروژه مهم و رقابت برانگیز رو به کارمند باهوش خود عطا کنین بهش پاداش داخلی دادین، یعنی پاداشی که اونو از درون ارضا می کنه و به نیازهایی چون یادگیری بیشتر، شکوفایی استعدادها و … جواب می ده. پس جدا از اینکه اینکه حرفاتون باید واسه مخاطب تون خوب باشه، باید تمایل و میل داخلی اش رو هم بیدار کنه.

۵. با دلیل و معتبر حرف بزنین

داشتن فن بیان قوی لازمه باخبر شدن از روش هاییه که مخاطب رو قانع می سازه. تحقیقات علمی می گه وقتی با دلایل معتبر و بااطمینان صحبت می کنین، مخاطب گفتهاتون رو خیلی راحت تر قبول می کنه. خیلی از سرمایه داران با کمک گرفتن از مشاوران اقتصادی معتبر خود رو از جست و جوی اطلاعات روزِ بازار خلاص می کنن، چون ذهن دوست داره به حرفایی توجه کنه که از طرف مرجعی معتبر بیان می شن. پس اگه با دلیل و معتبر حرف بزنین، بی بُر و برگرد مخاطب تون خریدار حرفاتون هستش و می تونین بر اون اثر بذارین.

۶. رازآلود باشین

هرچه در چنته دارین رو یک دفعه رو نکنین. اجازه بدین بخشی از شما همیشه مخفی بمونه. البته این به معنای مخفی کاری نیس؛ فقط بخشی از کلام شما باید مخاطب رو به فکر مجبور کنه. مثلا در ملاقاتای اول ریز و بزرگ اطلاعات خود رو بروز ندین. کارشناسان فکر می کنن بهتره ملاقاتای اول بیشتر از ۴۵ دقیقه زمان نبرن. اگه سخنرانی می کنین سعی کنین با مبهم نگه داشتن بخشی از گفته های خود میل به تحقیق و جست وجو رو در مخاطب بیدار کنین. از نظر ذهنی وقتی چیزی رو تموم و کمال می بینیم و می شناسیم، پرونده ی اون تو ذهن ما بسته می شه و دیگر بهش توجه نمی کنیم و به یادش نمی افتیم.

۷. رابطه برقرار کنین

چیجوری فن بیان قوی داشته باشیم؛ ۷ راه علمی واسه جلب توجه بقیه  آموزشی

اگه می خواید با قدرت بیان قوی همه رو عاشق کلام خود کنین، نباید متکلم وحده باشین. بعضیا دوست دارن ساعتا بایستند و با رشادت تموم به تنهایی صحبت کنن. با این کار حوصله ی افراد دیگر سر میره و تو ذهن شون اونو مثل طوطی ای پرحرف و از خودراضی می بینن. پس سعی کنین هرچه بیشتر با مخاطبان خود رابطه برقرار کنین، اسم اونا رو صدا بزنین و از اونا سؤال کنین.

منبع : businessinsider.com

دسته‌ها: آموزشی